Fire

Hola hola hola hola hola hola. Fan vad jag börjar mina inlägg med "hola" haha men det är det jag tänker när jag ska skriva :)
  
Idaaag började vi öva med levande ljuuuus :O jag blev jättenervös först, har ju varit med om ett ex antal bränder i mitt liv, haha. Fyra stycken tror jag, några läskigare än andra, några på mig, några på saker runt omkring mig. Den första hände väl någon gång i 4an kanske? Jag var tomte i ett luciatåg och skulle tända min lyckta, när jag skulle blåsa ut tändstickan kom elden för nära mig och mitt skägg började brinna. Som tur var stod mamma bredvid så hon lyckades rycka bort skägget och ta mig till en vattenkran. Själv var det enda jag såg en massa fötter som stampade på det brinnande skägget som låg på mattan. Jag fick åka in till sjukhus och var borta från skolan i en vecka. Jag fick brännskador i mitt ansikte men de flesta ärren har gått bort nu som tur är!
   Den andra gången var förra lucia. Inte alls så farligt, tjejen med ljuset bakom mig råkade nudda mitt hår så det kom en liten låga. Men hon var snabbt där och smällde bort elden.  Inga brände hårstrån men en himla trevlig lukt :) "Vad fan är det som luktar?".
   Den tredje gången var i somras tror jag. Vi hade kräftskiva eller något så jag och mamma hade ställt in ett ljus (från Thailand) i badrummet som hade någon sörja som skulle lukta gott. Under den sörjan hade vi ställt ett stearin ljus, det skulle stå där alltså. När jag lite senare på kvällen kommer in på toaletten så kokade den luktande sörjan (fint ord) så jag ropade på pappa. Vi hällde vatten men lågan blev bara större, till slut lyckades vi släcka elden och kokande sörjan men den lämnade kvar sig en spricka i spegeln och ett svart brännmärke på badrumshyllan.
   Den fjärde och extremt läskiga (för jag var ensam hemma) var ganska nyligen. Jag skulle laga wok. Hällde i olja i wokpannan och gick därifrån. Jag tyckte inte alls att jag var borta länge, endast någon minut, men när jag kom tillbaka så kokade oljan i pannan. Jag lyfte den ifrån plattan och då slog lågorna upp. Jag fick panik men lyckades tillslut fatta att jag borde ställa pannan under kranen och gjorde det och fick död på elden. Det var extremt läskigt och det luktade rök i vårt hus väldigt länge. Iskallt ute men jag behövde öppna alla dörrar för att få ut lukten. Ringde mamma direkt efter, haha. Tydligen när olja blir varmt så blir det jättevarmt. Dock visste jag INTE att det kunde börja brinna. Usch vad jag skakade efteråt.

Inte alls det jag tänkte skriva om men nu blev det så :) Ha det braa människor små!

Kommentarer
Postat av: Emma

Fy fan vad läskigt för din mamma på den där första branden, fyfaaan! och för dig på den sista haha

2009-12-10 @ 18:05:45
Postat av: Elin

Läskigt :S

2009-12-10 @ 20:34:30
URL: http://elinmagdalena.blogg.se/
Postat av: Sandra

Men glöm inte när vi var mindre! Vi skulle rosta bröd hemma hos mig sen började den brinna, då sprang vi över till grannen ´hahahaha XD

2009-12-10 @ 20:50:35
URL: http://sandrakristiansson.blogg.se/
Postat av: Jennifer

hahahha juste! Herregud, måste börja hålla mig borta från saker som kan börja brinna tror jag! lucia ikväll dock :) haha

2009-12-11 @ 12:32:26
URL: http://jenniferbjork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback
RSS 2.0